Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

268 - Degree in Information Management

25708 - An Introduction to Indexing


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25708 - An Introduction to Indexing
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
268 - Degree in Information Management
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second Four-month period
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The goal of the subject is to know and understand the purpose of vocabulary control in a documentary information system through indexing with thesauri and summarization in a theoretical and practical way.

The subject is mandatory and the following Sustainable Development Goals (SDGs) are proposed of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/):

Goal 4: Education and quality, 5 on Equality and gender, 10 on reducing inequalities, 11 on sustainable cities and communities, 16: Peace, justice and solid institutions and goal 17: Alliances to achieve goals.

2. Learning results

In order to pass this subject, the student must demonstrate that he/she is able to index using a thesaurus.

3. Syllabus

Unit 1. Introduction to indexing

Unit 2. Introduction to the documentary summary

Unit 3. Terminology tools

Unit 4. Introduction to thesauri

Unit 5. Social indexing

4. Academic activities

The academic activities to be performed by the student are:

- Follow-up of master classes.

- Participation in classroom discussions.

- The development, presentation and group discussion of work on the contents.

- The performance of indexing activities by means of thesauri.

- The following resources will be used to achieve the objective: One computer with Internet access per student; computer and video projector for the teacher; free material and thesauruses accessible through the Internet; works on content analysis in the Library of the University of Zaragoza

5. Assessment system

FIRST CALL:

Continuous assessment system

Characteristics and evaluation criteria: All tests are individual and the date will be indicated at the beginning of the course.

Tests:

1. Questionnaire: questions on the theoretical and practical contents of the subject. Assessment criteria: quality and relevance of answers, analytical skills, adequacy of international standards, accuracy in the use of terminology and clarity of exposition. It will have a duration of 1 hour. The value of the test is 40% of the final grade.

2. Practical test: practical exercise of controlled analytical indexing through thesaurus of textual documents. Criteria for evaluation: completeness, specificity and relevance of indexing terms. It will last 2 hours. The value of the test is 60% of the final grade.

Global assessment test (set by the Faculty)

It will consist of the same tests and evaluation as those indicated in the continuous evaluation.

A minimum score of 30% on each test is required for averaging.

SECOND CALL

Global assessment test: identical to that of the first call.


Curso Académico: 2023/24

268 - Graduado en Información y Documentación

25708 - Fundamentos de indización


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25708 - Fundamentos de indización
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
268 - Graduado en Información y Documentación
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo cuatrimestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

El objetivo de la asignatura es conocer y comprender la finalidad del control de vocabulario en un sistema de
información documental mediante la indización con tesauros y el resumen de forma teórica y práctica.
La asignatura es de carácter obligatorio y se proponen los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/):
Objetivo 4: Educación y calidad, el 5 de Igualdad y género, el 10 de reducción de las desigualdades, 11 de ciudades
y comunidades sostenibles, el 16: Paz, justicia e instituciones sólidas y objetivo 17: Alianzas para lograr objetivos.

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar que es capaz de indizar mediante un tesauro.

3. Programa de la asignatura

Tema 1. Introducción a la indización
Tema 2. Introducción al resumen documental
Tema 3. Herramientas terminológicas
Tema 4. Introducción a los tesauros
Tema 5. Indización social

4. Actividades académicas

Las actividades académicas a realizar por el estudiante son:
- El seguimiento de clases magistrales.
- La participación en debates en el aula.
- La elaboración, exposición y debate en grupo de trabajos sobre los contenidos.
- La realización de actividades de indización mediante tesauros.
- Para lograr el objetivo se utilizarán los siguientes recursos: Un ordenador con acceso a Internet por alumno; ordenador y cañón de video para el profesor; Material y tesauros gratuitos accesibles por internet; obras sobre análisis de contenido en la Biblioteca de la Universidad de Zaragoza

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA:

Sistema de evaluación continua
Características y criterios de evaluación: Todas las pruebas son individuales y se indicará fecha de su realización al comienzo de curso.

Pruebas:
1. Cuestionario: preguntas sobre los contenidos teóricos y prácticos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad y pertinencia de las respuestas, capacidad de análisis, adecuación de la normativa internacional, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Tendrá una duración de 1 hora. El valor de la prueba es del 40% de la calificación final.
2. Prueba práctica: ejercicio práctico de indización analítica controlada mediante tesauro de documentos textuales. Criterios de evaluación: exhaustividad, especificidad y pertinencia de los términos de indización. Tendrá una duración de 2 horas. El valor de la prueba es del 60% de la calificación final.


Prueba evaluación global (fijada por la Facultad)
Constará de las mismas pruebas y evaluación que las indicadas en la evaluación continua.
Para hacer promedio se debe contener mínimo una puntuación del 30% en cada prueba.

SEGUNDA CONVOCATORIA
Prueba de evaluación global: idéntica a la de la primera convocatoria.